Catamarca - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Els Lemmens - WaarBenJij.nu Catamarca - Reisverslag uit Catamarca, Argentinië van Els Lemmens - WaarBenJij.nu

Catamarca

Door: Tjeu

Blijf op de hoogte en volg Els

27 Oktober 2012 | Argentinië, Catamarca

Hoi mensen, we zijn inmiddels al weer een dikke twee weken onderweg in Argentinië.
Tot nu toe is alles prima verlopen, op een paar kleine ongemakjes na.
We zijn nu in de provincie Catamarca, en wel in San Fernando del Valle de Catamarca, die ook wel ‘de hoofdstad van alle oasen’ wordt genoemd.hu

Vroeger zetelden hier ‘de Diaguita’, tegenwoordig zijn hun nakomelingen, bekwame poncho-wevers.
Grillige bergkloven, met kronkelende stroompjes in de dalen en waar de zon van de Inca’s, de halfwoestijn laat glinsteren, dat is Catamarca, staat in de brocres.
Dat is beslist niet overdreven, ze hebben alleen de wind vergeten, die is hier ook volop aanwezig, dag en nacht wel te verstaan. En maar goed ook, het is hier nu al meer dan 30 graden, zonder wind zou het hier niet aangenaam zijn, vooral in de zomermaanden.

Het avondeten gisteren in Tafi del Valle, was bar slecht vond ik, matig volgens Els.
Plakkerige knobbelpasta, met een stuk kip in een of andere rode saus, ondefinieerbaar van smaak!
Op de kaart stond volgens mij heel iets anders, maar enfin, dit was de eerste keer in twee weken, dat het tegenviel, dus maar niet zeuren.

Even terug komend op de prijsvraag van onze gids Lila, ……tja, niemand had dit goed!!!!
Nederland lag natuurlijk voor de hand, naar dat zou wel erg makkelijk zijn geweest, nee opmerkelijk genoeg kwam onze gids uit…..Rusland. Toch wel bijzonder vonden wij, omdat je hier nauwelijks Russen tegenkomt, zeker niet als immigranten. Ja meedoen aan onze kwis, vereist wel enige
creativiteit en geluk , hi hihi…

In de rubriek Elsenpluimen deelt Elsje jullie mede, “het is in een woord geweldig”
Ieder half uur veranderd het landschap en wisselen de kleuren zich af.
De mensen zijn vriendelijk en behulpzaam, zien er verzorgd uit en het straatbeeld verveeld niet.
Het is niet zo makkelijk om de ‘echte’ Argentijn te herkennen, in deze smeltkroes van mensen en culturen. Het verschilt ook wel van provincie tot provincie, naargelang de ontwikkelingen van de
regio en de bevolking. Ook het modebeeld in de straat, is telkens anders, evenals de winkeltjes.
De toiletten zijn in het algemeen prima en netjes, behalve vandaag!!
In het wegrestaurantje was het echt een “varkensstal”, dus snel p….. en wegwezen!!!!!
Voor de rest is alles oké, dus wat mij betreft, houwen zo!
Groetjes Els.

IN het Holland Doc zijn er geen nieuwe dingen te vermelden, dus dat slaan we even over.

Tijd om de laatste feiten op papier te zetten!
Opvallend in de streek waar we nu zitten is, dat er minder bedelende c.q. invalide mensen in het straatbeeld aanwezig zijn. Ook zie je hier veel minder straatverkoop als bijv. in Salta.
Wat je wel veel ziet hier, zijn paarden, vaak vrij en loslopend en soms op de vlucht.
Vanmiddag nog, waren we getuige van een heuse paardenjacht, op volle snelheid kris kras over de autosnelweg. Een soort cowboy/ gaucho, probeerde een voortvluchtig paard te strikken met zijn lasso, terwijl de rest van het vee,( ezels, honden en andere paarden ), er vrolijk
achteraan draafden. Wildwest in Argentinië!!!

Afgelopen vrijdag hebben we het wat rustiger aan gedaan.
Geen lange afstanden gereden, maar een paar kleine dorpjes in de omgeving bezocht.
Namen als San Pedro, San Pablo of Concepción, kom je in de reisgidsen niet tegen, maar deze kleine gemeenschappen zijn wel een visite waard, als je wil zien hoe de gewone mensen in deze streek gehuisvest zijn en welke voorzieningen ze ter beschikking hebben.
De enkele ‘woningen’ liggen her en der verspreid , vaak in de uitlopers van de omliggende bergen en lijken op het eerste gezicht onbewoond. Maar als je even de tijd neemt om wat beter te kijken, zie je al snel kinderen spelen en ouderen die uitrusten onder een afdakje of schaduwrijke bomen.
De tijd lijkt er stil te staan en katoenbomen me hun bolle basten en witte pluimen, geven het landschap een geheel eigen karakter. Eenvoud en vindingrijkheid zijn hier troef!

Na de lunch bij een oude straatkiosk aan het riviertje, zijn we nog even naar ‘ El Rodeo ‘ geweest, maar doordat het Siésta-tijd was, leek alles minder fraai en levendig, dus besloten we, om terug te keren naar ons hotel, om nog enkele fotobeelden van de stad Catamarca zelf te schieten.

De laatste avond in deze middelgrote stad brengen we door op het Plaza ‘25de Mayo’.
We vinden een goed restaurantje, met een leuke en vriendelijke serveerster en ruilen nog snel een Mp3-tje, die we de vorige dag hebben aangeschaft, maar ons niet kon bevallen.
Het is inmiddels rond elf uur in de avond, maar nog steeds is het wel een 25 graden.
De warme wind stuwt ons huiswaarts en na een ijsje en wat water voor morgen onderweg, is het de hoogste tijd voor de bedstede.
Morgen is het een lange dag, zo'n 350 km naar Chilecito toe.

Welterusten,
Tjeu

• 27 Oktober 2012 - 09:25

Magda:

goedemorgen els en tjeu
    nou dat was weer een leuk verhaal ,zo volgens de foto's is het inderdaad een prachtig land .
    geniet maar van dat mooie weer want hier bij mij is het vreselijk weer veel regen en dat verveeld vlug hoor en de berichten geven volgende week al sneeuw aan.
    met zo'n leuke mensen en het mooi landschap vallen de grote afstanden wel mee he .
    groetjes magda

• 27 Oktober 2012 - 13:26

Louisa En Rob:

Jullie hebben het daar echt naar je zin zoals we kunnen lezen en zien op de foto's. Het moet wel een prachtig land zijn met zijn vele contrasten. Voel jij met je beiden nu dit jaar voor de 2de keer de lentekriebels? Eerst in Europa en nu op het zuidelijk halfrond, dat moet een geweldig gevoel zijn vermoeden we.
    Blijf nog maar even want wij hebben de eerste vriesnacht achter ons.
    groetjes Louisa en Rob

• 27 Oktober 2012 - 13:26

Louisa En Rob:

Blijf nog maar even want wij hebben de eerste vriesnacht achter ons.
    groetjes Louisa en Rob

• 27 Oktober 2012 - 14:59

Frank:

Aan de verhalen te zien hebben jullie het weer enorm naar de zin in die vreemde omgeving. Houden zo!Tjeu: gisteren vroeg Theo Brouwers - natuurlijk weer aan de bar in de tennishal gezeten - waarom hij hou maar niet zag tennissen. Hij doet jullie de groeten en wenst jullie veel plezier toe. Groeten, Frank en Sjouke

• 28 Oktober 2012 - 08:45

Leonie:

Hallo Tjeu en Els,
    Zoals ik kan lezen en de foto's bekijk hebben jullie het reuze naar jullie zin. Prachtige foto's. Hier is het weer kouder aan het worden. Groetjes Leonie en Rob

• 28 Oktober 2012 - 10:10

Har:

Een leuk verslag tjeu en Els, mooie fotos. Bij het wildwestgebeuren en de foto van de ruiters kwam het verleden weer even terug in de vorm van de zondag morgenritten die we in Teneisden maakten na een zaterdagavond stappen.Soms verliep ook dit niet vlekkeloos.
    Wens jullie voor vandaag een goede reis met veel mooie bezienswaardigheden , kunnen wei ook weer genieten van jullie mooie vakantie.
    Groeten Mil en Har

• 28 Oktober 2012 - 15:39

Marianne:

hoy thju en els
    ik ben by marleen en heb jullie vakantie verslag gelezen spannend en boeiendverhaal.
    zo te lezen is hetdaar heel mooi'
    ik ga nu met marleen naar het kerkhof
    nog veel plezier en breng wat zon en warmte mee
    groetjes marianne l

• 28 Oktober 2012 - 19:29

Bella:

hoi heel erg mooi die Foto van dat water in de bergen, maar de woon om standigheden zijn daar wel heel luxeus lijkt me wel iets als vakantiehuis kun je eens informeren naar de prijs.groetjes