Toeters en bellen..... - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Els Lemmens - WaarBenJij.nu Toeters en bellen..... - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Els Lemmens - WaarBenJij.nu

Toeters en bellen.....

Door: Tjeu

Blijf op de hoogte en volg Els

16 Oktober 2012 | Argentinië, Puerto Iguazú

Amigo's é otro Pensionados,

als jullie dit lezen, genieten wij waarschijnlijk van een gezonde nachtrust te Iguazú.
De afgelopen twee dagen hebben we daar, de majestueuze watervallen bezocht, zowel van de Argentijnse, alsook van de Braziliaanse kant.

Vooraleer echter, hebben we vorige week kennis gemaakt met Buenos Aires,
een metropool van Zuid-Amerikaanse flair en een miljoenenstad met vele gezichten.
We logeerden in de wijk SanTelmo, in hotel Babel, waar we op het einde van de reis ook weer terugkeren.
De voornamelijk jonge mensen die er werken zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Enkele hebben zelfs enige tijd in Nederland doorgebracht, maar weten toch bijzonder weinig, van ons kikkerlandje af.
We ontmoetten er mensen uit Roermond en een leuk stel Aussies uit de
regio Queensland.

Het is even wennen aan de stad, het is geen Parijs, geen Londen of Barcelona, maar ook geen Bogota, Quito of Panama.

De wijken verschillen nogal van elkaar en de tegenstellingen zijn best groot in onze optiek.
In meerdere kenmerken is het een stad van de illusie, als een weefwerk
van allerlei tradities en culturen, wat in de 'tango' treffend tot uiting komt.

Naast de bekende bezienswaardigheden, zoals de gebouwen, musea, teatro Colón, de obelisk etc. was er zaterdag een culturele uitwisseling met Bolivia, wat resulteerde in een bonte optocht, die de hele middag heeft geduurd.
Een bonte stoet van mensen in kleurige traditionele kleren en versierselen, zoals ratels , bellen en maskers.
Dit alles, bewegend en dansend op de muziek van de banda's, die uit volle borst, de longen uit hun lijf probeerden te blazen.

Verrassend was het thema, dat alle banda's min of meer speelden.
Motieven uit het Renaissance-tijdperk, waren herkenbaar in de uitvoeringen van de verschillende gezelschappen.
Ook hadden ze een typische samenstelling, voornamelijk een groep trompettisten en een groep tenorhorns, ondersteund door uiteraard stevig tromgeroffel . De kwaliteit steunde vooral op, hoe harder, hoe beter! Maar schitterend om mee te maken.

We hadden een prima restaurantje , vlak bij het hotel, goed en zonnig zomerweer, dus wat wil je nog meer.

De mensen in de straat zijn best behulpzaam, als ze je kunnen verstaan, al ogen ze op het eerste gezicht een beetje terughoudend.
De kleding is niet echt modern, zelfs een beetje somber, in het algemeen, vooral bij de mannen.
Mooie kledingzaken zijn er best wel, zoals in Recoleta, San Telmo en Santa Fé, niet echt goedkoop, maar ook niet extreem duur.

Ook de prijzen in de restaurants zijn normaal, en het eten is er prima
Alcohol is ook hier, evenals de Nederlandse stadsprijzen niet goedkoop,
hoewel een grote literfles "Cerveza", redelijk is geprijsd en prima smaakt.

Zondagavond zijn we dan per luxe touringcar vertrokken naar Iguazú,
vlak aan de grens met Brazilië.
Weliswaar 17 uur reizen, maar prima te doen met dergelijke bussen.
Je kan je stoel helemaal uitvouwen tot een ligstoel, terwijl er bediening aan boord is, zoals in een vliegtuig.

We logeren in Jardin de Iguazú, in het centrum van dit plaatsje.
Prima hotel met een gastvrije eigenaar en een klein, maar knus zwembadje.
In het plaatsje zelf, is niets te doen, maar dat geeft wel de nodige rust.

De watervallen zijn schitterend, echt van beide kanten, dat hoort eigenlijk bij elkaar.
Zeker van de kant waar Saskia woont, de Braziliaanse kant dus, is echt overweldigend.
Bijzonder gevoel eigenlijk, wetende dat Saskia (vriendin uit Landgraaf, die nu in Sao Paolo woont met dochter Jasmin en man Chico ) die ik enkele weken hiervoor nog heb gesproken in Nederland, mag vertoeven in deze prachtige omgeving, die echter niet garant staat voor een onbezorgd leven.

Rest mij nog te vertellen dat wij het prima naar onze zin hebben, ondanks dat onze filmcamera, door een technisch defect onbruikbaar is geworden,
(gelukkig heeft de nieuwe fotocamera ook een goede filmmogelijkheid),
dat wij morgen het vliegtuig nemen naar Salta, waar ons autootje klaar staat en dat er verder geen nieuwe dingen te vermelden zijn.

Tenslotte nog de eerste Elsepluim, met hierin enige belevenissen door ons Elsje, aan haar het woord:
de natuur is hier prachtig en de vogeltjes fluiten mooi.
We hebben leuke mensen ontmoet , zoals de familie uit Colombia,
met de kibbelende zusjes Valérie en Sofia, die al aardig Engels spraken.
Het bezoek aan de krachtcentrale vanmiddag, vond ik maar niks.
Niet zo boeiend voor mij.
De tango wijk in La Boca was leuk, evenals het stadion van Boca Juniors
Duidelijk een minder bedeelde wijk.
Voor de rest is het prima en goed vertoeven in Argentinië!
Groet Elsje

Graag wil ik dit verslag besluiten met de vraag of jullie enig enig idee hebben, welke nationaliteit onze jonge vrouwelijke gids had, die er best goed uitzag, prima Spaans, Engels en Portugees sprak en goed op de hoogte was, van het wel en wee, in Buenos Aires
Haar naam was Lila en ze kwam van.....

Oplossingen opsturen naar ons vakantieadres in Salta.

Groetjeeeeees

Tjeu

• 17 Oktober 2012 - 10:39

Pieter:

Beste luitjes,

Wat een hoop ervaringen doe jullie weer op. Een schitterend verhaal met mooie impressies. Op deze manier maken we het zelf ook een beetje mee.
    Die gids kwam natuurlijk van de Antillen
    Nog veel reisplezier.Hier vandaag een regenachtige dag.

Groet,

Karin en pieter

• 17 Oktober 2012 - 12:23

Saskia Oosterbos:

Leuk dat jullie je zo goed vermaken,
    ben een beetje jaloers. Heb zelf nog nooit een waterval gezien hier...
    Dus wordt hoogstens tijd dat ik zelf ook wat meer Brazilie ga ontdekken....
    Groetjes

• 17 Oktober 2012 - 22:01

Har:

Geweldig als je dit leest wat jullie deze eerste week al allemaal gezien en beleeft hebben.
    Met de prachtige fotos erbij waan je je ook een beetje op vakatie.
    Verder veel vakantiegenot.
    De gids komt volgens mij uit Engeland

Groeten Mil Har

• 18 Oktober 2012 - 10:59

Mariet Lumens:

Beste avonturiers,
    Ervaringen om jaloers van te worden.Ik wens je een goede gids toe voor de rest van de reis.
    Jouw Lila zou wel eens - jou kennende, uit Nederland kunnen komen. Ik laat me verrassen.
    Groetjes,
    Mariet Lumens

• 18 Oktober 2012 - 12:00

Magda:

ik ben niet zo goed in raden dus ik laat me verrassen waar de gids vandaan komt ,de verhalen en foto's zijn weer leuk maar ik verwacht ook niet anders en Els jou eerste colum is ook goed geslaagt.
    groetjes magda

• 18 Oktober 2012 - 13:02

Bella:

heel leuk jullie verhalen ,die gids zal wel een argentijnse zijn aan haar naam te zien.Hier is het weer vandaag zonnig en lekker tempratuur maar mijn uitzicht is niet zo mooi als bij jullie het is of het gebrand heeft aan de over kant groetjes bella

• 18 Oktober 2012 - 18:58

GERDA:

Uit het verslag merk ik dat het jullie bevalt en dat het grote afstanden zijn die jullie afleggen. Boffen dat je net zo'n optocht tegen komt.
    De gids zal wel van Nederland komen denk ik zo ! Groetjes!

• 18 Oktober 2012 - 21:13

Marleen:

Hey fijn het te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben en alles goed verloopt.
    In die tango wijk La Boca hebben jullie het daar op zijn Argentijns of op zijn limburgs met loopse val gedaan!!!!
    Wat die oplossing betreft;Valt er iets te winnen????zoniet maak ik mij niet moe om daar over na te denken,die Lila komt toch nooit koffie drinken bij mij.
    Groetjes en tot horens

• 23 Oktober 2012 - 10:13

Anton Van Der Boom:

Halo Tjeu en Els,

Leuk verslag. Argentinië is heel wat anders dan een tennishal in Hulsberg.
    Veel plezier bij jullie tocht.

Groet,
    Anton

• 24 Oktober 2012 - 20:03

Phil & Frits:

beste Els en Tjeu,

jullie reisverslag klinkt als zuid amerikaanse muziek. wij zijn net terug van een korte trip naar Schwartzwald, is natuurlijk niet te vergelijken met Argentinie. Maar volgens mij zitten daar ook
    nog enkele Duitsers !!!!

groetjes Phil & Frits